Yoyo
Tekst door Hans Theys, Montagne de Miel, 30 maart 2012
Eerst gepubliceerd in M HKAzine #11, Antwerpen, België, april 2012
Focus. Een blik op 100 kunstenaars, Hans Theys, België, 2012
In de motieven van de donsdekens en de boeddhistische posters die we aantreffen in deze foto, herkennen we de gesloten, beeldende werelden waarin alle kinderen terechtkomen, in elke cultuur. We worden wie we zijn door ons te spiegelen aan anderen. Het goede nieuws is dat dit op een bijna onbegrensde manier mogelijk is: we kunnen boeddha worden, een leergierige gevangene, een dichter of een filmmaker, iemand die volstrekt niets doet en niemand lastigvalt, een bakker die lekker brood bakt enzovoort. Het kwade nieuws is dat we soms beginnen te geloven dat zogenaamde eigenheid meer is dan de verzameling van al onze ervaringen en dat zij ergens binnen in ons staat als een beitelwerk van steen, dat uiterlijk een herkenbare vorm moet krijgen.
Door de complexe, maar verfijnde verlichting en composities maakt Max Pinckers (1988) foto’s die verschillende dieptes bevatten, die de toeschouwer als trappen steeds dieper in het beeld kunnen voeren. Het perspectief wordt gebruikt om tal van gevarieerde, vaak harmonica-vormige ruimtes te creëren die ik nog nooit in foto’s heb gezien. Echte vertrekken worden decors die als knikkende kamerschermen onze blik opvangen of zijwaarts laten doodbloeden of verder dromen.
Max Pinckers emigreerde naar Azië als kind. Drie jaar geleden heeft hij opnieuw Nederlands geleerd.
Voor het maken van de fotoreeks Lotus, waarvan deze foto deel uitmaakt, logeerden Max Pinckers en Quinten De Bruyn drie maanden lang bij ladyboys in Thailand, voortdurend sleutelend aan het licht en de compositie, waardoor zij op het juiste moment een perfect uitgelicht snapshot konden maken.
De bedoeling was documentaire foto’s te maken zonder zich als een zogenaamd objectief buitenstaander te gedragen. En beelden te maken van mensen die zichzelf trachten uit te beelden. Wondermooi en ontroerend.
Onlangs heb ik deze foto tentoongesteld in Galerie EL in Welle. "Het is alsof ik mijn ziel zie", hoorde ik iemand zeggen die naast mij naar de foto stond te kijken.
Hans Theys, Montagne de Miel, 30 maart 2012